Käytiin tänään ekaa kertaa Museosaarella.
Aikaa oli vain muutama tunti ennen Tiinan töitä, joten päätettiin mennä tällä kertaa vain vilkaisemaan Pergamonmuseota.
Yllättäen muutama muukin oli päättänyt lähteä samana päivänä sinne;
juututtiin jonoon. Näinollen meillä oli vain reilu kaksi tuntia aikaa.
Ja sehän ei meille riitä. Jotain ehdittiin silti.
Tämänpäiväiset
kuvat ovat sitten tavanomaistakin rupuisempia: akku loppui ensimmäisen
kuvan jälkeen. Loput kuvat sain otettua vain sammuttamalla ruudun,
joten tärähtäneitä ja pieleenvalotettuja on riittävästi. Perhana.
Asiaan:
Heti ensimmäisenä silmille hyppäsi Pergamonin alttari.
Alttarirakennus on Kreikan hellenistiseltä kaudelta, rakennettu noin
180-159 eaa. Vähäsen tuntui nihkeältä ajatus siitä, että on sitten
pitänyt roudata tuommoinen aarre tänne. Olisi ollut vaikuttavampi
luonnollisessa ympäristössään. Onneksi kotiintultuamme saatoimme lukea
Hannes Saarisen loistavasta Berliini – kulttuuria ja historiaa
-kirjasta vähän taustoja:
"Alkusysäyksen
arkeologisille kaivauksille muinaisessa Pergamonissa antoi eräs
1860-luvulla Turkissa matkustanut saksalainen tienrakennusinsinööri.
Hän oli seurannut, miten Bergaman kylän asukkaat keräsivät antiikin
veistosjäänteitä, hajottivat ne ja polttivat kalkiksi. Turkin valtiolta
saatiin lupa kaivaustoimintaan, ja näåin arkeologin ryhtyivät
vaivalloiseen työhön. Suuri osa alttarifriisin reliefeistä, mm.
Vaikuttava jumalten ja giganttien taistelu, oli irroitettava
bysanttilaisen linnoituksen muurista, johon ne oli käytetty täytteenä.(
- - - ) Suuressa salissa näytteillä oleva Pergamonin alttari on
rekonstruktio, eikä ole varmaa, onko se koskaan ollut olemassa aivan
tällaisena. Vaikka itse rakennelma ei ole alkuperäinen, reliefit
sellaisenaan ja alttarin gigantomakhiaa kuvaavan friisin osat ovat
aitoja."
Taisi sittenkin olla ihan hyvä idea raahata kivet Berliiniin.
Museossa on paljon sälää mm. Gilgamesh-eepoksesta (kaikkihan me sen
olemme lukeneet) ja Vanhasta Testamentista tutusta sumerialaisesta
Urukin kaupungista. Kuvia näistä ei tietenkään ole, kun se akku oli
finaalissa. Jostain assyrialaisesta otuksesta, vai liekö ollut
papyloonialainen portto, otin kuvan.
Näitä vastaavia mutta viisi kertaa isompia oli myös British Museumissa kun siellä viime vuonna piipahdimme muutaman päivän.
Islamilaisen taiteen museo meillä jäi kokonaan väliin kiireen takia. Sinne pitää ehdottomasti palata.
Ishtarin portti sitävastoin piirtyi verkkokalvoillemme.
Sitä oli aika vaikea kuvata, kun se oli niin jumalattoman iso. Olivat
sitten 2600 vuotta sitten päättäneet rakentaa tuollaisen. Tämä museoon
pystytetty portti oli vain matala ulkoportti. Sen peruskiven oli
muurannut Nebukadressar II, kuten tästä tekstistä käy ilmi:
Museoon oli siirretty myös porttia seuraava katu, mutta siitäkään ei kuvia ole. Hieno oli se.
Museon ylevä ilmapiiri innoitti minutkin tekemään syvällisen
tieteellisiä havaintoja ja johtopäätöksiä. Nimittäin huomasin, että
patsaiden perusteella ennenvanhaan miehillä oli ihan mahottoman timakat
pyllykät. Katsokaa vaikka:
Mutta sitä vastoin etupuolen varustus oli lähinnä osastoa "lutuinen pikku nöpö".
Koska nykyään on pitkälti toisinpäin (ainakin laaja-alaisen
tutkimukseni perusteella) tulin johtopäätökseen, että luonnonvalinta
suosii isoja pissivehkeitä mehevien pakaroiden kustannuksella. MOT ja
silleen.
Tämän tukevan tiedepläjäyksen päätteeksi hiljennymme katselemaan Herkuleksen puuhastelua:
tiistai, 25. lokakuu 2005
Kommentit